Pages

Saturday 27 February 2010

balik kampung jap

tadi pagi aku balik kampung jap...
tapi x de sape pun kat umah...
umah kosong jer...
aku call pak cik aku yang bongsu, Cik Jan.
tanye mane nyaie?
die cakap, nyaie gi jual.
Cik Jan plak kat Senggarang...
ok then....


Ceh,..
Aku baru jer balik dr Senggarang.
Aku gi Pasar tadi.
Aku masuk rumah nyaie aku yang baru siap.
Rumah ni bantuan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat.
dapat bantuan ni pun sebab dua tahun lepas punye kejadian...
Kejadian ape?
25 Ogos 2008, rumah nenek aku terbakar..
ade masuk metro harian hari rabu 26 Ogos 2008 mase tu.
Kat muke depan tu, Pak Cik aku no 7, Cik Halim ngan nyaie aku, Jariah Ashari.
mase tu, arwah yaie aku baru jer meninggal.
Arwah meninggal 01 Ogos 2008.



ni ade plan umah yang da terbakar tu.





Ni plan umah sebelum di ubah suai.
Kalau korang perhatikan, mmg byk simbol kat situ..
simbol AC1, AC2, dan AC3 (no ditulis dalam no roman) merujuk kpd Almari Cermin.
B1, B2, B3, B4A, B4B,B4C, B5, dan B6 merujuk kpd katil.
BR plak adelah master bed room. - ni bilik tido nyaie ngan yaie aku.
BR2 tu bilik tido Pak Cik aku yang sulung, Mesman n family...
"kalau diorang satu family balik tido sini, orang laen x ley tido dlm bilik tu."
BR3 plak bilik tido Cik Halim aku.
BR4 bilik tido Cik Am, Cik Aid, ngan Cik Jan.
"bilik ni panjang lagi besar. so, x heran lah klu dorang tido 1 bilik.
Tapi katil asing2 nuh.."
D1 plak Ruang makan.
D2, dapur gas.
D3, dapur basah. hm... sinki ke, ape sume kat situ.
hm,... G1 ngan G2 tu garaj.
2 box "H" kat blah kiri atas tu bilik air..
last "H" box tu tandas.
K, Kolam ikan toman. dulu ade lah..
Ikan tu mati mase aku sek rendh lagi..
Ade lah bape tahun kolam tu terbiar kosong...
penuh sampah jer...
tu yang x lme pastu rumah tu di renovate balik.
MJ plak meja mkan.
RTA tu tuang tamu satu.
Kat sini tmpat adek-bradek ktowang lepak.
member2 datang umah pun lepak sini.
Nyaman jer.
RTB, ruang tamu Utama. 
Kat sini lah tempat solat jemaah.
Kalau ade tetamu kenalan orang tue, duk kat sini...
Kalau ade kenduri ke ape ke, kat sini ar..
Time kenduri, biasenye penuh sampai melebey2...
belah kiri ke arah RTA ru sampai meleret kearah RTC.

RTC plak ruang tamu belakang..
Kalau ade owg dtg ke, kduri ke, ape ker, kat sini ar lepak..
Kalau solat sendiri pun kat sini gak.
nun depa sofa ngan almari kat belah kanan tu.

S, sofa.
T1,T2, T3, T4, T5 (juga dalam no roman) merujuk kpd meja kopi.
W1,W2.....W12(no dalam no roman) refer to almari.
"ni termasuk almari baju dan almari perhiasan pinggan dan mangkuk."
WT plak Almari TV. 
Z, bangsal belakang umah.

F1 (no dalam no roman), 40 kaki panjang.
F2 (no dalam no roman), 60-70 kaki panjang.
F3 (no dalam no roman), 10 kaki panjang.

(dalam budget aku) 
(aku x sure ni btul ke x, tp lbey kurang lah)
(menurut ayah aku dulu)

Then umah ni kene renovate.
seingat aku, umah ni kene renovate mase tahun 2004 ke 2005.
Jadi lah macam ni...


A tu peti sejuk
BR tu bilik air.
DA, dapur arang.
kalau nak bakar kuih bahulu ke, ikan ke, kat sini ar..
DB dapur basah.
G3 tu Garaj baru.
K tu kabinet.
L tu loundry.
RM plak ruang makan.
SIK tu sinki lah.
ST plak stor..
WS tu bengkel motor Cik Jan.
XD2 tu, bekas dapur lame...
Kat sini letaknye dapur gas besar..
kalau ade kenduri, masak kat sini lah..

F1(no dalam no roman) masih dalam skala lame. (60-70 kaki persegi)
F2 (no dalam no roman) 20 kaki panjang.
F3 (no dalam no roman) 10 kaki panjang
F4 (no dalam no roman) 20 kaki panjang
F5 (no dalam no roman) 30 kaki panjang.



Tu jer yang di ubah suai.
Seluruh umah yang tbakar tu, ni lah besar die...
Bile rumah da terbakar, sume duk kat Garaj sebelah bengkel Cik Jan. 
Cik Jan pun tido kat katil dalam bengkel tu.
Katil bujang. muat lah nak masuk.
Lepas terbakar, dalam bulan puasa cam tu lah, rumah sementare dibina.

Ayah aku antare orng kuat yang tolong wat. ye ar, ayah tu memang tukang wat umah pun.. 
Dulu ayah belaja tukang ni ngan Arwah ayah yaie aku.
Ingat lagi,. Siang abah aku kerje dgn bos die, then siap keje terus balik sane.
Malam plak wat rumah tu pun pas habis terawih...
Rumah sementare ni dibina kat stor sebelah garaj (gambar belah kanan bawah)
Ditambak besar sikit, adelah dalam 900 kaki persegi.
so, Raye tu ari, nyai aku pun ade lah rumah...
orang datang pun, ade tempat nak layan.


Raye tahun lepas, Cik Aid tambah lagi sikit.
masukkan perabot sikit2..


Then sampai lah dapat bantuan aritu...
ni dah siap..
Tinggal ade lagi a few things yang lum masuk.
Cm perabot and amende tah lagi.
aku masuk pun kejap je tadi.
k, lah...
nx time aku type lagi.
Gamba aku akan update kemudian yer...
bravoo...



No comments: