Pages

Thursday 26 January 2012

HILANG DARI PANDANGAN

Credit to:tukartiub.blogspot.com


Saat ganggang diletakkan
airmata menitis perlahan
saat alunan al-Quran diperdengarkan
airmata jatuh berlinangan
sebak didada tidak tertahan
lemah longlai serata badan
hilang kudrat untuk berjalan


HAdira Kifly
Arjuna Hati
Bandar Baru Bangi
13012012 , 21:11


...........................................................................................................................


Bukan mudah untuk hidup sendiri . . bukan mudah nak hidup tanpa teman di sisi . . Andai diri dihampiri sekelumit dugaan , tanpa bimbingan seorang sahabat , diri seringkali tenggelam hanyut dalam kegelapan . . 

Melihat dua buah handset jatuh dari poket ke dalam lubang tandas bagai merentap separuh nyawaku . . but, this is not the end of the world . . . Anggap sahaja ia sebagai satu dugaan yang datang di dalam hidup . . . Mungkin ada hikmah yang tersembunyi yang masih belum ditunjukkan DIA . . . 

Sesungguhnya , dari DIA ia datang , dan kepada-Nya jua lah ia kembali . . . 

Dugaan itu diturunkan kepada kita kerana Dia sayangkan kita. . itu tanda Dia sayangkan kita. . Dia hanya menguji mereka yang benar-benar ingin berubah mengingati-Nya . . seandainya kita tidak kuat bila diuji dan terus hanyut di lembah - lembah duka tanpa berserah kepada-Nya , maka dia tidak akan sekali-kali melihat kita sebagai seorang hambanya . . . 

bukan mudah nak berdepan dengan dugaan , jika hati lemah tanpa iman. . bukan mudah nak melangkah kehadapan, jika hati kabur dari hidayah Tuhan . bukan mudah nak menadah tangan memohon pertolongan , andai hati masiih dibelenggu kelalaian . ..

"Allah tidak akan menguji hambanya melainkan sesuai dengan kemampuannya ."

“Barangsiapa yang ditimpa suatu musibah lalu dia menyedari bahawa musibah tersebut ialah qadha dan qadar Allah s.w.t., seterusnya dia dapat sabar menghadapi ujian tersebut dan reda menerimanya, nescaya Allah s.w.t. akan memberi hidayah (petunjuk) kepada hatinya dan menggantikan apa yang luput itu dengan hidayah serta keyakinan yang benar. Malahan kadang-kadang gantian dari Allah s.w.t. itu lebih baik daripada apa yang luput.” (Tafsir al-Quran al-'Azim 4/375)


Namun, hidup itu akan jadi mudah andai ada teman di sisi . . hidup akan jadi indah andai teman itu adalah teman yang dapat membimbing diri ke arah kebaikan . . bukan semua orang mampu buat kita ingat Allah . . bukan semua orang mampu buat kita dekat dengan Allah . . berkawan biar ramai , tapi untuk bersahabat , biarlah yang benar - benar sahabat . . kerana persahabatan yang baik itu adalah persahabatan yang mendekatkan diri kita pada Allah . .  



Bak kata Nestle, Rintangan bukan halangan . . rintangan sekadar cabaran . . cabaran tu berbentuk dugaan . . tapi , bukan mudah untuk berhadapan dengan dugaan . . lebih-lebih lagi bila kita tiada teman di sisi . . bukan semua orang mampu buat kita ingat Allah . . 


“Tidak beriman seorang daripada kamu sehingga dia mengasihi saudaranya seperti mana dia mengasihi dirinya sendiri.” (Hadith Riwayat Bukhari)

“Orang mukmin itu dalam kasih sayang dan kemesraan serta simpati sesama mereka bagaikan sebatang tubuh. Jika mana-mana anggota tubuh mengalami kesakitan, maka seluruh tubuh akan merasainya.” (Hadith Riwayat Bukhari)


Jika mereka sibuk mencari cinta . .
Biarlah kita sibuk mencari iman . .

Jika mereka sibuk mencari pasangan . .
Biarlah kita sibuk mencari keredhaan . .

Jika mereka menangis kerana putus cinta . .
Biarlah kita menangis kerana mengenang dosa-dosa silam . .

Jika mereka cintakan manusia . .
Biarlah kita cintakan Allah Taala . .

Jika mereka mendamba kehidupan duniawi . .
Biarlah kita dambakan kehidupan ukhrawi . .

Berjuanglah dengan hawa nafsumu itu bagi mencari Mardhatillah

Credit to:pasarkreasi.com

"Do not Love the one who doesn't love Allah, If they can leave Allah, they will leave you"




dan buat kamu , Kekasihku . . . 

terima kasih atas sokongan yang tidak putus-putus diberikan untukku . . Ku hanya berharap, agar suatu hari nanti dirimu turut sama mencari reda Allah sebelum jodoh bersatu dalam rangkum keimanan kembara insan mencari Tuhan . . . Semoga suamiku tergolong di kalangan Muslim yang Soleh . . . 


Melangkah Selagi Terdaya di sisi yang Beriman . . 

No comments: